OZLJEDE U AEROBIKU

Većina ozljeda u aerobiku nastaju zbog ponavljanog opterećenja (stres) i zamora tog dijela tijela. Ozljede se uglavnom mogu sprječiti postizanje fleksibilnosti, uravnoteženim razvojem mišića, odgovarajućom opremom (osobito obuća!!) i postupnim povećavanjem opterećenja i težine vježbanja. Bol koja se može pojaviti na početku zagrijavanja, u slučaju ozljede, se nastavlja i pogoršava tijekom vježbanja.

Najčešće ozljede aerobika su:

  • patelo-femoralna bol prednjeg dijela koljena,
  • stresni sindrom medijalnog dijela potkoljenične kost,
  • tendonitis ahilove tetive,
  • fascitis tabana,
  • sindrom ili-tibijalne sveze.


Bolnost prednjeg dijela koljena nastaje zbog nesrazmjera razvijenosti mišića koji se hvataju na patelu (iver), osobito slabosti unutarnjih i jačeg vlaka onih vanjskog dijela natkoljenice. Važno je jačanje mišića unutarnjeg dijela m. vastus medialis
(slika 1), postizanje fleksibilnosti, a u akutnoj fazi umjereno vježbanje uz dogovor s liječnikom.
Stresni sindrom medijalnog djiela  potkoljenične kosti (engl. shin splint, označava bol unutrašnjeg dijela potkoljenice) nastaje zbog opterećenja m. tibialis posterior (slika 2), mišića koji okreće stopalo prema gore i povezuje se s izrazitim okretanjem stopala prema dolje i van. Vrlo je važna kvalitetna obuća, a kod boli ponekad pomaže masaža. Kod uporne boli svakako se posavjetovati s liječnikom.

Tendonitis ahilove tetive može nastati kod vježbanja na steperu. U akutnoj fazi je potreban odmor i prestanak vježbanja. Pomaže masaža i rastezanje, a ako bol e prestaju potreban je dogovor s liječnikom.

Plantarni fasciitis označava ozljedu struktura uzduž stopala,  nastaje kod jakog pritiska stopala na podlogu. Vrlo je važna odgovarajuća obuća ili ona koja podupire svod stopala.

Sindrom iliio-tibijlane sveze nastaje zbog ozljede sveze na vanskoj strani koljena kad prelazi kost na tom dijelu. Kod boli je dostatno prestati vježbati, ali postoje i teži slučajevi koji se liječe.

Bol kao posljedica vježbanja je važan znak koji može ukazivati na ozljedu. Čimbenici ozljede mogu proizlaziti iz pretjeranog vježbanja i opterećenja, neprimjerene obuće, nepravilnih pokreta i loše tehnike, te nesimetričnosti treninga. Građa tijela i svojstva nekih osoba mogu biti predispozicija za ozljedu u vježbanju (fleksibilnost, vrlo mlade i starije osobe, pretilost, neke bolesti).

Preuzeto i prilagođeno: Overuse injuries in aerobics, Crisp T. fitpro